Tandläkare Solna

Högkvalitativ tandvård till förmånliga priser | 08-55 39 39 99

Nyttiga mellanmål för barn

Chokladdryck och rostmackor efter skola eller förskola i all ära – men det är inte särskilt nyttigt. Här följer 8 tips på nyttiga mellanmål för barn.

Smoothies

Färgglada smoothies är både gott, nyttigt, enkla att variera och lätta för barnen att göra själva. Fyll upp frysen med bär och fruktbitar i lagom storlek och välj en sockerfri yoghurt att blanda med. Lägg allt i en blender och kör till önskad konsistens. Häll upp i ett fint glas och servera med sugrör.

Smoothies är ett nyttigt mellanmål för barn

Detta är både nyttigt och mättande. Blandar du smoothies när barnen inte ser kan du tillsätta grönsaker, till exempel spenat, för att få ett ännu bättre innehåll. Detta är inget som känns på smaken men ett bra sätt att få i barnen mer grönsaker.

Fruktsallad

En klassiker lika väl som ett säkert kort – fruktsallad. Välj frukt efter säsong och mixa gärna färger för ett festligt resultat. Servera som den är eller tillsammans med en klick grädde, grekisk yoghurt eller något annat som finns hemma.  

Fullkornsbröd med pålägg och grönsaker

Smörgåsar behöver inte nödvändigtvis vara så onyttiga – det gäller bara att göra bra val. Många barn väljer gärna vitt bröd före grovt men idag finns många ljusa och nyttiga fullkornsbröd som enkelt slinker ned även i barnens magar.

Det man ska kolla efter när man väljer bröd i affären är att det ska ha ett högt fiberinnehåll, det kommer hålla barnen mätta längre. Se också till att välja en sort utan tillsatt socker. Det ger en bra grund till smörgåsen.

Fyll sedan på med protein i form av till exempel skinka eller leverpastej och toppa med grönsaker så som gurka, tomat och paprika för att få med hela kostcirkeln.

Grönsaksstavar med dipp

Grönsaksstavar med dipp är ett lättare mellanmål som enkelt kan förberedas någon dag i förväg. Gurka och morötter passar perfekt att skära stavar av. Lägg i en burk med tätt lock och förvara i kylen tills det är dags för mellis. Servera med en god dipp gjord av grekiskt eller turkisk yoghurt och lite örtkrydda.

Nyttig och mättande glass

Glass tillhör kanske inte ett av dom nyttigare alternativen, i alla fall inte den man köper i affären. Däremot är det superenkelt att göra en god och nyttig glass hemma.

Genom att mixa avokado, hallon och lite vaniljpulver slätt och sedan slänga i frysen ger en röd härlig glass som dessutom innehåller massa näring och bra energi. Perfekt som lättare mellanmål en varm sommardag.

Bananpannkakor

Pannkaka är alla barns favorit men inte heller det något som är jättenyttigt. Genom att välja ett annat recept än det klassiska kan man dock trolla fram goda, näringsrika och nyttiga pannkakor. Dessa innehåller bland annat banan och ägg och är minst lika goda som ”vanliga”. Servera med varma bär, en klick sockerfri chokladkräm eller lite grädde.

Omelett

Ägg är en otroligt bra näringskälla. Dom innehåller bra fetter, mineraler och massor av protein. En god omelett går snabbt att göra och man kan blanda äggen med en skvätt vatten lika väl som med mjölk. Blanda ihop och häll ner i stekpannan ett par minuter. Toppa med skinka, kalkon, ost, grönsaker, svamp eller servera den precis som den är.

Ett mättande mellanmål som passar perfekt innan barnen ska iväg på fotbollsträning eller annan fysisk aktivitet.

Smaksatt gröt

Ett annat förslag på ett lite matigare mellanmål är gröt och för att göra den lite roligare kan man smaksätta den. Ett tips är att blanda ner rivet äpple eller morot. Blåbär och hallon är också gott att blanda ner, tillsammans med lite kanel eller kardemumma.

Hemligheten för att få till nyttiga mellanmål till barnen är att undvika produkter med högt sockerinnehåll och dåliga fetter. Satsa istället på att komponera egna små mellis med bra ingredienser och råvaror som ger en bättre och mer långvarig mättnad.

Frukt, bär och grönsaker är utmärkta och går att variera på många roliga sätt för att barnen ska uppskatta det. Prova dig fram och låt fantasin vara med när du pysslar i köket!

Vi hjälper dig att förbättra din tandhygien



9 mar 2020